Etätyöskentelyn ja hyvinvoinnin yhdistäminen

Etätyöskentelyn ja hyvinvoinnin yhdistäminen

Vuosi 2020 oli monelle meistä muutosten täyteinen ja ei ole ihme, jos se vaikutti meihin negatiivisella tavalla. Jos työntekosi muuttui toimistolta kotisohvalle, saattoi muutos olla alkuun osalle erittäin mieluisa.

Nyt ei enää tarvinnut käyttää aikaa työmatkaan vai koneen sai avattua vain muutamaa minuuttia ennen töiden alkamista. Ne, jotka pystyivät jäämään kotiin, joutuivat siis totuttelemaan uusiin ohjelmistoihin ja tietenkin siihen, että työt tuli tehtyä kotona kaiken muun keskellä.

Etätyöskentelyyn liittyy paljon asioita, jotka tulee ottaa huomioon. Hyvinvoinnin lisääminen arjessa on tärkeää, joten on hyvä pitää huoli siitä, että aloitustilanne on ainakin kohtalainen. Minkälainen on työergonomiasi, kun teet töitä kotoa käsin? Makaatko puoliksi istuen sohvalla koko päivän vai onko sinulle selkää ja ryhtiä tukeva tuoli ja sopivalla korkuudella oleva työpöytä? Jos nämä asiat eivät ole kunnossa, tulee asiaan puuttua ensimmäisenä. Kaikilla meillä ei tietysti ole tilaa omalle toimistonurkalle, mutta kunnollisen tuolin voi hommata myös ruokapöydän ääreen. Kunhan istuminen ei aiheuta sinulle selkävaivoja ja pystyt keskittymään töihin koko päivän ajan, olet ottanut jo yhden askeleen eteenpäin siinä, että parannat hyvinvointiasi.

Liikunnan tärkeys

Vaikka sinulla olisikin liikunnallinen harrastus, jossa vietät aikaa parina iltana viikossa, hyötyliikunta on silti erittäin tärkeää. Aiemmin saatoi kävellä koko matkan tai ainakin osan siitä töihin. Rappuset, ruokakaupassa käynti ja ystävien kanssa lounaalle meno toivat varmasti ennen lisää askelia päivääsi, mutta mikä on hyötyliikunnan määrä tänä vuonna? Jos huomaat, että aktiivisuus on selvästi laskenut koronatilanteen aikana, nyt on aika muuttaa asia. Jotta jaksat suoriutua työpäivästä ja tehdä vielä jotain mieluisaa iltaisin, suosittelemme kävelylenkin lisäämistä päivittäiseen rutiiniin. Lenkin ei kuitenkaan tarvitse olla hirveän pitkä, jo puoli tuntia on hyvä aika ulkoiluun ja sen aikana keho aktivoituu uudella tavalla. Jos asut kerrostalossa, kannattaa tietysti myös käyttää rappusia aina, kun tilanne sallii. Rappuset ovat erinomainen lisä päivittäiseen hyötyliikuntaan, sillä se on ehdottomasti parempi vaihtoehto kuin se, että käyttäisit joka kerralla hissiä. Alkuun portaita nouseminen saattaa olla raskasta, mutta pian se on jo osa rutiinia, etkä edes huomaa suorittavasi keholle hyvää toimintaa.

Epävarman koronatilanteen takia moni harrastus on kuitenkin ollut tauolla ja liikunnan harrastamiseen on tullut esteitä. Jos oma harrastuksesi on nyt tauolla, voimme suositella kotitreeniä kaikille. Voit löytää helppoja tai hieman haastavampiakin jumppavideoita netistä ja ne opastavat sinua läpi harjoittelun. Kaikkiin jumppahetkiin et tarvitse edes muuta, kuin riittävästi tilaa liikkeiden tekemiseen. Tämä on siis erityisen hyvä vaihtoehto niille, jotka eivät ole aiemmin kokeilleet ohjattuja liikuntatunteja. Liikkeitä tehdessä on tärkeää opetella tekemään ne oikein. Yleensä videot käyvät ensin läpi kaikki tarvittavat asennot ja silloin on hyvä kiinnittä erityisesti huomiota omaan kehoon. Kun olet suorittanut saman jumppatunnin useamman kerran, huomaat varmasti, että liikeiden tekeminen on jo lihasmuistissa.

Muuta tekemistä vapaa-ajalle

Muuta tekemistä vapaa-ajalle

Koska monella meistä on nyt käytössä entistäkin enemmän vapaa-aikaa, mutta monet sosiaaliset tilanteet ovat rajoitettuja, on tärkeää löytää tekemistä niiden tilalle. Kotona voi tehdä paljonkin asioita itse tai perheen kanssa, joten ensimmäinen askel on päättää, mitä haluat tehdä. Kotona voit esimerkiksi opetella soittamaan uutta soitinta, aloittaa uuden asian opiskelun, tehdä listan kirjoista, jotka luet yhden vuoden aikana tai etsiä uusia reseptejä ja kokeilla niiden kokkaamista. Asioita on laidasta laitaan ja esimerkiksi metsäretket tai jopa oman kasvion kerääminen voivat tuoda piristystä arkeen. Netti on täynnä ohjeita ja tietoa uusien asioiden opetteluun.

Categories: Blogg