On tärkeää, miten päivänsä aloittaa. Se vaikuttaa monella tapaa päivän kulkuun sekä omaan aktiiviseen olotilaan. Päivänsä voi aloittaa kiireettömästi, jos vain muistaa suunnitella ja aikatauluttaa ohjelmansa hyvin. Jos panostaa aamuun, se vaikuttaa yleensä positiivisesti koko päivän kulkuun. Virkeän olotilan saavuttaminen heti aamusta olisi hyvin tärkeää. Virkeä olotila auttaa meitä jaksamaan paremmin ja se vaikuttaa totta kai myös terveyteemme positiivisella tavalla. Virkeän olotilan saavuttamiseen ja sen ylläpitämiseen vaikuttavat muun muassa liikunnan määrä sekä ruokavaliomme. Näitä molempia asioita voimme suunnitella ja pohdiskella etukäteen. Pitkässä ajanjuoksussa näihin edellä mainittuihin tapoihin syventyminen kantaa varmasti hedelmää ja jaksamisemme nousee korkeammalle tasolle pikkuhiljaa.

Aloittaako työpäivä urheilemalla?

Työpäivän voi aloittaa monella tapaa, vain oma mielikuvitus on rajana. Oman jaksamisen ja erityisesti työssä jaksamisen takia, on kannattavaa hieman suunnitella työviikkojaan etukäteen. Kannattaa miettiä, mikä olisi itselle paras tapa aloittaa työaamu? Olenko aamuvirkku? Voisinko ehkä nousta puoli tuntia tavallista aikaisemmin parantaakseni omaa elämänlaatua ja työssäjaksamista? Näihin kysymyksiin jokainen osaa itse vastata parhaiten. Kun näihin kysymyksiin on saanut itseltään vastauksen, voi lähteä järjestämään aamunsa aikataulua tarkemmin.

Olisiko aamu-urheilu ehkä sinun juttusi?

Olisiko aamu-urheilu ehkä sinun juttusi? Urheilun sanotaan herättävän aivosoluja ja laittavan ne toimimaan heti aamutuimaan paremmin kuin esimerkiksi pelkkä musta kahvi ja sanomalehti. Urheilulajeja on monia, eikä sen tarvitse välttämättä olla mitään hikijumppaa, jotta aamu lähtisi liikkeelle aktiivisesti. Pieni puolen tunnin hölkkä- tai kävelylenkki on jo riittävä aktiviteetti. Tällainen lenkki ei vaadi kuin laittamaan lenkkarit oikeisiin jalkoihin ja sitten voikin jo juosta matkaan. Lenkki raikkaassa aamuilmassa tekee keholle ja mielelle ihmeitä. Lenkkejä ei välttämättä tarvitse heti aluksi juosta edes joka aamu, kun vaikutukset alkavat jo näkymään. Voit aloittaa vaikka kahtena aamuna viikossa ja lisätä aamuja ja kilometrejä sitten omaan tahtiin.

Jos juoksentelu ei tunnu omalta jutulta, voit vaikka pohtia olisiko rauhallinen jooga sinulle parempi vaihtoehto. Voit venytellä itsesi ja aivosi yön jäljiltä toimintakuntoon rauhalliseen tahtiin. Jooga antaa energiaa sekä keholle että aivoille, eikä vaadi kuin sopivan jumppa-alustan ja rauhallisen ympäristön. Jos jooga ei ole sinulle entuudestaan tuttua, voit tutustua joogaan esimerkiksi internetin välityksellä tai vaikka lainaamalla kirjastosta DVD:n.

Jos taas kaipaat aamuusi kunnon hikilenkkiä ja työmatkallasi sattuu sopivasti olemaan kuntosali, miksi ei poiketa, vaikka spinning-tunnille? Tai ohjattuun kunnon hikijumppaan? Treenin jälkeen sitten vain suihkun kautta kohti työpaikkaa. Näin aamusi alkaa varmasti tehokkaammin eikä väsymys pääse yllättämään päivän aikana.

Aamuun voi saada urheilemalla todella puhtia. Edellä vain muutama esimerkki, vaihtoehtoja löytyy varmasti suurin määrin lisää, kun vain viitsii hieman tarkistella lähiympäristöä ja sen tarjontaa. Kaikille löytyy varmasti se oma juttu, josta mielellään pitää pitkällä aikavälillä kiinni.

Aamupala ja sen tärkeys

Aamuun kuuluu suurimmalla osalla ihmisiä jonkinlainen aamupala. Aamupalalla on vaikutusta päivän toimiin ja niissä jaksamiseen, joten kannattaa panostaa aamupalan suunnitteluun. Kaikille eivät maistu aamutuimaan samat jutut, joten kannattaakin kokeilla ja tutustua erilaisiin vaihtoehtoihin kunnolla. Aamupaloja on hyvä myös hieman vaihdella, jotta niihin ei kyllästy.

Tässä muutamia esimerkkejä terveellisiin aamuihin. Puurot, joko raaka- tai tuorepuurot, ovat melkein kaikille toimiva terveellinen vaihtoehto. Puuroannokseen voi lisätä, vaikka marjoja tai erilaisia hedelmiä, vaikka vuoropäivin kumpiakin. Erilaiset smoothiet tuovat aamuun väriä ja kivoja makuja. Smootheja voi sekoitella todella monella tapaa, kannattaa kuulostella omia makuhermoja ja mieltymyksiä ja sitten vaan tuotteet tehosekoittimeen ja menoksi. Kahvi ja tee ovat monille ehdoton juttu aamulla, tuore kahvin tuoksu, vaikka juoksulenkin jälkeen saa makuhermot heräämään. Kannattaa muistaa, että aamujaan ei kannata aloittaa kovin sokeripitoisesti, koska se voi vaikuttaa omaan viretilaan negatiivisesti ja täten vaikuttaa työtehtävien hoitamiseen negatiivisella tavalla. Aamupalojen suunnittelu siis kannattaa ehdottomasti, koska sillä voi edesauttaa terveellistä ruokavaliota ja sen avulla voi välttää liikasokerit ja turhat kalorit. Suunnittelun avulla työpäivistä tulee parempia ja oma jaksaminen paranee.

2020 Annamulleaikaa.fi