maaliskuu 16, 2019 Kommentit(0)

    Terveellinen ruokavalio on avain tasapainoiseen elämään

    Tasapainoinen ruokavalio on sellainen, joka antaa kehollesi tarvittavat ravintoaineet, joita se tarvitsee toimiakseen oikein. Jotta voisit saada oikean ravinnon ruokavaliosta, sinun pitäisi saada suurin osa päivittäisistä kaloreistasi: tuoreista hedelmistä, tuoreista vihanneksista, kokojyvistä, palkokasveista, pähkinöistä ja proteiineista.

      Kaloreiden määrä ruoassa on tapa mitata kyseiseen ruokaan varastoidun energiamäärän. Kehosi käyttää ruoasta saatuja kaloreita kävelyyn, ajatteluun, hengitykseen ja muihin tärkeisiin toimintoihin. Keskimääräisen henkilön tarvitsee syödä noin 2 000 kaloria päivässä painonsa säilyttämiseksi. Henkilön erityinen päivittäinen kalorimäärä voi kuitenkin vaihdella iän, sukupuolen ja fyysisen aktiivisuuden mukaan. Miehet tarvitsevat yleensä enemmän kaloreita kuin naiset, ja liikkuvat ja liikunnalliset ihmiset kuluttavat enemmän kaloreita kuin ihmiset, jotka eivät liiku.

    Miksi tasapainoinen ruokavalio on tärkeää

      Tasapainoinen ruokavalio on tärkeää, koska elimistösi ja kudoksesi tarvitsevat tehokkaan ja ravitsevan ravinnon. Ilman hyvää ravintoa kehosi on alttiimpi sairauksille, infektioille, väsymykseen ja huonoon suorituskykyyn. Huonosta ruokavaliosta kärsivät lapset vaarantavat kasvun, heillä saattaa olla kehitysongelmia ja huono akateeminen suorituskykyn, sekä huonot ruokailutottumukset voivat jatkua koko elämän ajan. Liikalihavuuden ja diabeteksen lisääntyminen ovat tärkeimpiä esimerkkejä huonon ruokavalion vaikutuksista ja liikunnan puutteesta.   Syö usein, jotta verensokerisi pysyy tasapainossa. Tämä tarkoittaa sitä, että yrität olla menemättä yli neljää tuntia ilman ateriaa tai välipalaa. Tasapainoinen välipala koostuu hiilihydraattilähteestä ja proteiinista taikka rasvasta. Esimerkkejä tasapainoisista välipaloista ovat: omena ja pähkinävoi, hummus ja pita tai pähkinät ja kuivatut hedelmät. Verensokerin pitäminen tasapainossa auttaa meitä myös tekemään parempia ruokavalintoja.

    Miten saavuttaa tasapainoinen ruokavalio

    Tasapainoisen ruokavalion ytimessä ovat elintarvikkeet, joissa on vähän tarpeettomia rasvoja ja sokereita sekä runsaasti vitamiineja, kivennäisaineita ja muita tärkeitä ravinteita. Sen lisäksi, että hedelmät ovat hyvä ravinnonlähde, ne toimivat hyvin maukkaina välipaloina.   Hedelmissä on runsaasti sokeria. Tämä sokeri on luonnollista, joten hedelmät voivat silti olla parempi valinta kuin muut sokeria sisältämät elintarvikkeet. Jos seuraat sokerin saantia tai jos sinulla on sellainen sairaus, kuten diabetes, voit halutessasi valita vähän sokeria sisältäviä hedelmiä. Ihmiset, jotka seuraavat hiilihydraatteja, voivat valita hedelmiä, kuten melonit ja avokadot.  Vihannekset ovat välttämättömien vitamiinien ja kivennäisaineiden ensisijaisia ​​lähteitä. Tummat, vehreät vihannekset sisältävät yleensä eniten ravintoa ja ne voidaan syödä joka aterian kanssa. Useiden vihannesten syöminen auttaa sinua saamaan runsaasti ravintoaineita, joita kaikki vihannekset tarjoavat. Tummia vehreitä vihanneksia ovat muun muassa pinaatti, lehtikaali ja parsakaali.

    Miten saavuttaa tasapainoinen ruokavalio

      Liha ja pavut ovat ensisijaisia ​​proteiinin lähteitä, ravintoaine, joka on välttämätön lihaksen ja aivojen kehitykselle. Paras vaihtoehto on vähärasvainen liha, kuten kana, kala ja tietyt sianlihan ja naudanlihan leikkeleet. Ihon poistaminen ja kaikkien näkyvien rasvojen leikkaaminen on helppo tapa vähentää rasvan ja kolesterolin määrää lihassa. Eläimen terveys ja ruokavalio ovat tärkeitä ja vaikuttavat lihan rasvahappoprofiiliin, joten ruohon ruokintavalinnat ovat ihanteellisia. Pähkinät ja pavut ovat hyviä proteiinilähteitä, ne sisältävät myös monia muita terveyshyötyjä sekä kuituja ja muita ravinteita.   Maitotuotteet tarjoavat kalsiumia, D-vitamiinia ja muita välttämättömiä ravintoaineita. Ne ovat kuitenkin myös suuria rasvanlähteitä, joten on parasta valita pieniä annoksia täysrasvaisia ​​juustoja, vähärasvaisia tai rasvattomia maitoja ja jogurttia. Kasviperäisiä maitoja, kuten pellavansiemenistä, manteleista tai soijasta valmistettuja maitoja, väkevöidään tyypillisesti kalsiumilla ja muilla ravintoaineilla.  Öljyjä tulisi käyttää säästeliäästi. Voit valita öljyjä sisältävistä tuotteista, kuten salaatinkastikkeesta ja majoneesista, vähärasvaisia ​​ja vähä-sokeriversioita. Hyvä öljy, kuten oliiviöljy, voi korvata rasvaisemman kasviöljyn ruokavalioosi. Vältä paistettua ruokaa, koska ne sisältävät paljon turhia kaloreita.