toukokuu 22, 2019 Kommentit(0)

    Suunnitele päiväsi ja vähennä stressiä

    Stressi syntyy tilanteessa, joka koetaan jollain tapaa uhkaavaksi tai ylikuormittavaksi. Se on normaali osa arkea, ja sopivissa määrin vauhdittaa ja saa meidät tekemään asioita tehokkaasti.

    Ongelmaksi se muuttuu siinä vaiheessa kun stressiä on paljon tai pitkään, sillä liika stressi uuvuttaa ja kaikki alkaa tuntua raskaalta. Jokainen kuitenkin reagoin stressiin yksilöllisesti, ja asiat jotka innostavat yhtä saattavatkin stressata toista. Lisäksi elämäntilanne vaikuttaa stressiin, ja vaikeassa elämäntilanteessa pienikin paine voi aiheuttaa stressiä ja ylikuormittumisen tunteita. Muihin vertailu voi myös aiheuttaa tai pahentaa stressiä. Jokaisen tulee kuunnella itseään, ja kun oma sietoraja ylittyy, hyvä stressi muuttuu haitalliseksi. Myös mieliala vaikuttaa stressiin kokemiseen, ja hyvällä mielellä stressiä jaksaa paremmin. Mutta jos stressi jatkuu, ja joudut laiminlyömään itsestäsi huolehtimista, alkaa helposti tuntua siltä ettet ehdi keskittyä mihinkään tai tehdä selkeitä päätöksiä, ja mieliala alkaa laskea. Lyhytaikainen stressi aiheuttaa paljon fyysisiä ja psyykkisiä oireita, jotka kuitenkin poistuvat jos stressi hellittää. Pitkäkestoisella stressillä voi olla hyvinkin vakavat seuraukset terveydelle: sydänsairauksia, masennusta, korkeaa verenpainetta ja uniongelmia.

    Päivän ohjelman suunnittelu

    Joskus stressiä ei voi välttää, mutta sitä voi yrittää hallita ja minimoida. Oleellista stressin vähentämisessä on ajanhallinta. Suunnittelemalla ajankäyttösi hyvin, ja järjestämällä asiat tärkeysjärjestykseen, sinun on helpompi nähdä onko isoja asioita paljon, vai ovatko sinua kuormittavat asiat pieniä, ja voisiko niitä antaa muiden tehtäväksi. Voitko ehkä luopua jostain, sekä pyytää apua johonkin tehtävään? Muista vaalia itsellesi tärkeitä asioita. Jos pitkä iltalenkki koiran kanssa tai aamupala perheen parissa ovat sinulle tärkeitä, järjestä niille aikaa muiden menojen kustannuksella. Itsellesi tärkeät asiat antavat energiaa ja jaksat paremmin täyttää muut tehtävät kun olet ladannut akkuja mieleisissä puuhissa.Tutki mihin aikasi kuluu kirjaamalla ylös kaikki mitä teet parin päivän ajan. Ole rehellinen, ja kirjaa ylös myös aika jonka käytät vaikkapa sosiaalisessa mediassa tai puhelimessa ystävän kanssa. Muista, että kun haluaa jotain, on kyettävä luopumaan jostain muusta. Mieti, mitkä ovat asioita joista voisit luopua. Älä laadi ohjelmaasi liian tiukaksi. Aikataulusi tulee sisältää joustavuutta, ettei stressi pääse iskemään jos kaikki ei menekään suunnitelmien mukaan. Harjoittele hetkessä olemista. Tee yhtä asiaa kerrallaan, niin että voit panostaa siihen kunnolla.

    Päivän ohjelman suunnittelu

    Kun tiedät mihin haluat päiväsi käyttää, laadi aikataulu. Merkitse aika kaikille asioille, jotka haluat ehtiä – myös tauot ja niihin käytettävä aika. Pidä huoli siitä, että varaat riittävästi aikaa ruokailuun ja tauoille. Kun käytät aikasi fiksusti, ei sinun tarvitse ehkä tehdä niin kovasti töitäkään, koska ehdit miettiä ja suunnitella sen sijaan että tekisit asioita kiireellä, jolloin saatat tehdä osin turhiakin asioita tai joudut myöhemmin korjailemaan virheitä. Kiireisinä aikoina, yritä välttää listaamasta liian paljon tehtäviä asioita yhteen päivään. Kun asioita on listallasi vähemmän, ehdit tehdä ne kaikki kunnialla ja voit tuntea onnistumisen tunteita. Jos listasi on liian pitkä, asioita jää väistämättä seuraavaan päivään, ja tunnet olosi stressaantuneeksi seuraavana aamunakin, koska edellisen päivän tekemättömät asiat kuormittavat sitä nyt. Jotta pysyt päivän ohjelmassa, tarvitset myös rutkasti itsehillintää, sillä jos hairahdut välillä lukemaan tuttavien päivityksiä sosiaalisessa mediassa, tai päätät pirauttaa ystävälle, on päivän aikataulussa mahdotonta pysyä. Päätä, ettet käytä sosiaalista mediaa työpäiväsi aikana, ja pysy päätöksessäsi. Päivän suunnittelun ja aikataulun laatimiseen menee korkeintaan 5-10 minuuttia, mutta se voi tehdä päiväsi kulusta jouhevan, ja olla ratkaiseva tekijä stressin suhteen.