heinäkuu 16, 2019 Kommentit(0)

    Miten tulla optimistiksi?

    Optimismi ja pessimismi jakavat meitä ihmisiä kahteen eri luokkaan sillä, että näemmekö lasin puolityhjänä vai puoli täynnä. Tämä myös suurimmaksi osaksi määrittelee elämämme laadun ja sen, että elämmekö negatiivisessa vai positiivisessa maailmassa, jossa uskomme hyvän tapahtuvan. Pessimismi tarkoittaa sitä, että näemme lasin aina puoliksi tyhjänä eli negatiivisena. Tällöin kaikki kokemamme asiat koetaan usein ensin negatiivisten fiilisten kautta, eikä uskota saavutusten toteutumiseen. Usein pessimisti ajattelee ensin asioiden huonot puolet, eikä koskaan odota hyvän tapahtumista. Tällainen ajattelu tapa on usein hyvinkin masentavaa, joka myös saattaa vaikuttaa negatiivisesti omaan mieleen. Toisaalta pessimistin elämä saattaa olla hyvinkin tasapaksua, ilman suurempia tunteita, sillä pessimisti ei koskaan odota mitään. Tästä tuleekin sanonta, että pessimisti ei koskaan pety. Pidemmän päälle tällainen ajattelu on kuitenkin mielelle hyvinkin raskasta ja se vaikuttaa huomattavasti saavutusten toteutumiseen ja elämänlaatuun. Ilman optimistista ja positiivista asennetta on hyvin vaikea olla myöskään iloinen elämän saavutuksista. Sanotaan että oma mieli vaikuttaa asioiden tapahtumiseen ja se pitääkin paikkansa. Usein positiivisella ja optimistisella ajatustavalla saadaan paljon enemmän hyvää aikaiseksi. Perustelukin tähän on todella yksinkertainen. Ympäröivä maailmaa tuntee sen, että sinkoaako sinusta negatiivista vai positiivista energiaa, joka taas vaikuttaa ympäristömme käyttäytymiseen. Negatiivista energiaa pyritään välttämään ja positiivista energiaa keräämään, tällöin positiivista energiaa täynnä oleva ihminen menestyykin paremmin. Kanssa ihmiset tuntevat positiivisen energian, jolloin henkilön seurassa on miellyttävämpää olla.

    Optimismi

    Optimismi onkin toisin sanoen erittäin tärkeässä roolissa saavutuksia saavuttaessa ja niiden asettamisissa. Optimistisuus auttaa meitä suhtautumaan paremmin tavoitteiden aiheuttamaan stressiin ja huoliin, jolloin myöskin negatiiviset asiat osataan nähdä positiivisina. Se auttaa meitä keksimään ratkaisuja, eikä aja meitä nurkkaan. Se luo myös itseluottamusta, joka välittyy eteenpäin. Melkein jokainen meistä voi sanoa pitävänsä itsevarmoista ihmisistä. Se auttaa meitä luomaan suhteita ja tekemään päätöksiä, jopa vaikeiden tilanteiden edessä. Tämä on taas hyvin tärkeä piirre onnellisuudessamme ja siinä miten koemme itsemme. Optimistinen ihminen osaa arvostaa itseään huomattavasti enemmän kuin pessimisti.

    Kolme vinkkiä optimistiksi tulemiseen

    Muista haaveilla. Optimistinen ihminen osaa haaveilla paremmasta elämästä. Vietä joka päivä pieni hetki haaveillen täydellisestä elämästä. Millainen olisi sinulle täydellinen elämä? Missä se olisi ja kenen kanssa? Mitä työtä tekisit? Muista kuitenkin aina pitää haaveesi todenmukaisina ja saavutettavissa olevina, jolloin sinulla on oikeasti mahdollisuus pyrkiä haaveitasi kohti. Saavutettavissa olevat haaveet auttavat meitä etenemään elämässä ja luomaan elämälle tarkoitusta ja tavoitteita. Muista myös positiivisuus haavetta ajatellessa ja se, että haave on oikeilla teoilla mahdollista saavuttaa.Kuten aiemmasta tekstistä kävikin ilmi, niin ihmisten energia vaikuttaa toisiin. Tällöin hyvin negatiivinen ympäristö vaikuttaa myös sinuun. Jos ympäristösi on täynnä negatiivisuutta ja negatiivisia ihmisiä on vaikeaa olla itse positiivinen. Tällöin ainoa vaihtoehto on luopua negatiivisista ihmisistä ja löytää tilalle positiivisuutta. Välillä se saattaa jopa tarkoittaa työpaikan vaihtoa, mutta usein se on sen arvoista. Löydä uusia ystäviä, joista pursuaa positiivinen energia. Huomaat nopeasti, että se tarttuu myös sinuun.

    Ole ratkaisukeskeinen

    Ole ratkaisukeskeinen. Jokaisen meidän elämä on täynnä erinäköisiä ja kokoisia ongelmia. Älä kuitenkaan keskity niihin, vaan rupea keksimään ongelmille ratkaisuja. Itsesääli ja omissa ongelmissa rypeminen tuo aina negatiivisuutta ja se vaikuttaa myös mieleemme. Lopeta siis ongelmissa rypeminen ja rupea keskittymään niiden ratkaisemiseen. Muista antaa itsellesi myös lupa olla turhautunut ja surullinen, jonka mahdollista keksiä ratkaisu. Tämä tarkoittaa sitä, että sallit itsellesi myös kaikki tunteet. Tunteiden vyöryn jälkeen pitää kuitenkin muistaa taas keskittyä uudelleen ratkaisuun.