toukokuu 10, 2018 Kommentit(0)

    Metsäterapia voi olla hyväksi kehollemme ja mielellemme

    Monet ihmiset viihtyvät luonnossa ja rakastavat viettää aikaa metsässä. Nyt on todistettu se, minkä luontoihmiset ovat tienneet jo vuosituhansia, että luonnossa ja puiden keskellä vietetty aika voi olla terapeuttista. Metsäterapia on kasvava konsepti, joka lupaa etuja mielesi ja kehosi terveyteen. Se voi auttaa sinua rentoutumaan ja tankkaamaan uutta energiaa ja antaa sinulle tauon laitteista, huolista ja stressistä, jotka saattavat hallita nykypäiväistä arkielämääsi.

    Mitä metsäkylpeminen tarkoittaa?

    Metsäterapiassa käytetään Shinrin-yokun Japanilaista menetelmää, joka usein käännetään “metsä kylpemiseksi”, mutta se ei virallisesti ole kylpy, vaan termi viittaa yksinkertaisesti itsensä upottamiseen metsän tunnelmaan. Metsäterapia on kuitenkin enemmän, kuin vain metsän halki tarpomista. Koulutetut metsäterapiaoppaat auttaa osallistujia osallistumaan sellaisiin aktiviteetteihin, jotka auttavat heitä kokemaan luontoympäristönsä kaikin aistein. Tavoitteena on saada ihmiset uppoutumaan nykyhetkeen erittäin syvällä tasolla, kertoo kliininen psykologi Scott Bea. Metsän näköalat, äänet ja tuoksut vetävät meidät suoraan siihen hetkeen, joten aivomme pysäyttää ennakoinnin, muistamisen, märehtimisen ja stressaamisen. Jos ajattelet, että tämähän kuulostaa aivan mindfulnessilta, olet oikeassa. Näillä kahdella on paljon yhteistä. Mindfulness on nykyhetkessä olemisen harjoittelua, ilman aikomuksia ja tuomitsemista. Metsäterapia sisältää asioiden huomioimista ja aistimista pikemminkin kuin arvioimista ja tuomitsemista.

    Kuinka metsäterapia voi vaikuttaa terveyteen

    Terve järkikin sanoo, että seuraamalla metsän ääniä ja liikkeitä voi auttaa sinua rentoutumaan, mutta siitä on hyötyä muillekin osille, kuin vain aivoillemme. On näyttöä siitä, että metsäterapia on myös hyväksi elimistöllemme. Eräs tutkimus osoitti, että metsähoito vähentää kortisolin, eli stressihormonin muodostumista. Toisessa tutkimuksessa todettiin, että metsäterapialla oli positiivinen vaikutus verenpaineeseen ja adinponectiin, proteiiniin, joka auttaa säätelemään verensokeriarvoja. Vaikka metsäterapian painopiste ei ole fyysisessä liikunnassa, säännöllinen  harjoittelu voi auttaa sinua elämään vähemmän istuvaa elämäntyyliä.

    Säännöllinen harjoittaminen on tärkeää

    Vaikka satunnaiset metsäterapiakerrat voivat auttaa sinua rentoutumaan muutaman tunnin ajan, sinun on harjoiteltava metsäterapiaa säännöllisesti saadaksesi pitkäkestoisempia tuloksia ja todellista hyötyä. Se on kuin pianonsoiton opetteleminen, Dr Bea sanoo, jos käyt vain yhden oppitunnin, ei siitä ole paljoakaan hyötyä, etkä näin opi soittamaan pianoa. Tämä pätee lähes kaikkeen harjoitteluun. Tämän sijaan suositellaan, että jokainen etsii keinoja ottaa se osaksi päivittäistä elämäänsä, vaikka opastettuun metsäterapiaan ei voisikaan osallistua päivittäin. Voit ottaa metsäterapiasta saadut opit ja muodostaa sitten lyhyen, viiden minuutin mittaisen harjoittelun sen pohjalta, jonka voit tehdä joka päivä. Kokeile seuraavaa:

    • Istu mukavasti ja huomioi hengityksesi
    • Huomioi kaikki asiat tai ajatukset, jotka häiritsevät tai vievät keskittymisesi hengityksesi tiedostamisesta, oli kyseessä sitten ääni, ajatus tai tunne.
    • Jos tiedostat muista asioita, kuin hengityksesi, tiedät, että olet sitoutunut muuhun kuin hengitykseesi. Yritä antaa tämän asian siirtyä ohitsesi ja palaa hengityksesi tiedostamiseen.

    Syy, miksi tätä kannattaa harjoitella on se, että olemme usein huolissamme tai niin ajatuksissamme, ettemme elä tässä hetkessä, vaan olemme kadoksissa ajatuksissamme ja tämä harjoitus auttaa keskittymään ja palaamaan nykyhetkeen tai niin sanotusti maanpinnalle. Tämä vaatii paljon harjoitusta, eikä se ole helppoa. Aivomme ovat saaneet vapaasti täyttyä  huolenaiheista, ajatuksista, katumuksesta ja muista tunteista vuosikausia, älä siis odota että se  muuttuu hetkessä. Dr. Bea sanoo, että metsähoito on erinomainen tapa aloittaa mindfulness harjoittelu, mutta se ei riitä itsessään. Sinun on tehtävä tietoisuudessa ja nykyhetkessä oleminen osaksi jokapäiväistä elämääsi ja arkeasi. Ota tarvittava aika syvään hengittämiseen ja sisäänpäin keskittymiseen. Jätä ruutusi, deadlinet ja huolesi taaksesi. Se kannattaa, vaikka vain muutaman minuutin ajaksi. Mieti, voitko viettää enemmän aikaa lähempänä luontoa ja keskittyä siihen hetkeksi? Voitko kotimatkallasi kävellä puiston halki mieluummin kuin asvalttiteitä pitkin tai voisitko kenties syödä