elokuu 25, 2017 Kommentit(0)

    Liikunta ei tuota kaikille endorfiinihuippua – mutta kannattaa silti

    Liikunta tekee hyvää monin tavoin, myös henkisesti. Liikunnalla on todettu olevan merkittävä vaikutus esimerkiksi stressinhallinnassa tai masennuksesta toipumisessa.

    Endorfiinihumala kannustaa jatkamaan

    Monet jäävät koukkuun liikunnan tuottamiin endorfiineihin ja sitä kautta aiheutuvaan hyvään oloon. Juoksijat kertovat tunteesta, joka tunnetaan nimellä ”runner’s high”. Tällöin riittävän rasitustason jälkeen kehon valtaa mielihyvä, joka tukahduttaa kivun, epämukavuuden ja tylsyyden tunteet. Tällöin tuntuu, että matkaa voisi jatkaa loputtomiin. Monesti tilaa kutsutaan myös endorfiinihumalaksi. Tämän tilan saavuttamiseen tarvitaan rankkaa liikuntaa, joka jatkuu noin puolesta tunnista tuntiin. Muuten endorfiineja ei pääse tarpeeksi liikkeelle tilan syntymistä ajatellen.

    Media ja esimerkiksi urheiluvaatemainokset antavat kuvan, että urheilu tuottaa aina endorfiinihuipun. On totta, että liikunnan jälkeen olo voi olla jopa euforinen ja tämä toimiikin monille motivaationa liikunnan harrastamiseen. Lähes yhtä yleistä on kuitenkin se, ettei liikunta tunnu kovin kivalta suorituksen aikana tai sen jälkeen. Moni miettii tässä kohtaa, onko itsessä tai liikuntatavassa jotain vikaa tai saattaa jopa lopettaa liikunnan kokonaan.

    Motivaatiota hyvinvoinnista

    Ihmisen liikuntakokemus rakentuu monista eri tekijöistä. Ei kannata huolestua tai lannistua, vaikka liikkuminen ei tuottaisikaan euforista elämystä heti tai myöhemminkään. Tässäkin tapauksessa liikunnalla on kuitenkin monia positiivisia vaikutuksia ja olisi hyvä, jos ihminen saisi motivoitua itsensä liikkumaan jollain muulla tavalla. Jyväskylän yliopistossa liikuntamotivaatiota tutkinut professori Jarmo Liukkonen kertoo, että on melkein kaikki liikuntaa harrastavat kokevat jossain vaiheessa liikkumisen tylsäksi.

    Liikunnasta, tai mistään muustakaan, voi olla vaikea saada mielihyvää, mikäli pää on täynnä stressiä, paineita tai esimerkiksi häpeää omasta kehosta. Nykyään trendinä on rankka treenaaminen ja aloittamisen kynnys saattaa kasvaa mahdottomaksi, jos mielikuva on, että kaikki urheilua harrastavat tekevät sitä puoliammattimaisesti. Liikunta kuitenkin tekee hyvää ihan kaikille. Monille liian lujaa treenaaville liikunta ei sitä paitsi tuota edes erityistä mielihyvää ja kysymys on ennemminkin rutiinista ja jopa addiktiosta. Lisäksi meillä kaikilla on erilainen fysiikkamme ja aloitustasomme, joten vertailu ei hyödytä mitään.

    Liikunnan ei aina tarvitse tähdätä mielihyvään

    Ehkä hieman yllättäen liikuntatutkijat eivät täysin allekirjoita näkemystä siitä, että liikunta aiheuttaa automaattisesti hyvän olo tai että sen edes tarvitsisi aiheuttaa. Liikunnan aikaista ja sen jälkeistä hyvää oloa ei tiede pysty selittämään pelkästään liikkeestä johtuvaksi, vaan psyykkisellä kokemuksella on merkittävä rooli. Tämän takia esimerkiksi lempimusiikki voi auttaa tekemään liikkumisesta miellyttävämpää.

    Muista pitkän tähtäimen vaikutukset

    Motivaatiosta riippumatta liikunta on meille hyväksi. Sen useimmat meistä tiedostavat hyvin, mutta siitä huolimatta liikkuminen jää arjessa helposti muiden asioiden jalkoihin, etenkin jos se ei aktiviteettina tuota mielihyvää. Tällöin kannattaa pysähtyä pohtimaan omia arvojaan ja vaikka sitä, minkälaisen vanhuuden itselleen haluaisi. Liikunta tuo terveyttä myös pitkällä tähtäimellä ja jokainen meistä varmaankin haluaa elää laadukasta elämää myös iäkkäämpänä.

    Pakottamalla uusien tapojen omaksuminen ei kuitenkaan onnistu ja monien inho liikuntaa kohtaa juontaakin juurensa esimerkiksi koululiikunnasta, joka on koettu nöyryyttäväksi tai asioita on pakotettu tekemään. Aikuinen on kuitenkin vapaa valitsemaan itselleen juuri sellaisen lajin jonka itse haluaa. Jos sinulla ei ole ennestään suosikkilajia, kannattaa käydä kokeilemassa muutamaa erilaista. Useat harrastuspaikat tarjoavat kokeilukerran ilmaiseksi. Huonokuntoisen kannattaa aloittaa pehmeästi ja olla lempeä itselleen, muuten vaarana on että liikuntainnostus katoaa alkuunsa. Esimerkiksi kävelyllä käyminen on parempi kuin sohvalla makaaminen ja vesijuoksu pehmeä tapa lisätä tehoa uimahallikäynteihin. Jooga vetreyttää kaiken ikäisiä.