toukokuu 24, 2018 Kommentit(0)

    Kuinka elää tasapainoista elämää

    Terve, onnellinen mieli voi edistää hyvää terveyttä. Tasapainoinen elämä tarkoittaa positiivista näkemyksen omaksumista, hyviin tapoihin keskittymistä ja stressin vähentämistä. Kaikki me haluamme olla terveellisiä ja onnellisia. Moni meistä työskentelee koko elämänsä saavuttaakseen ‘hyvän elämän’, mutta mitä hyötyä siitä on, jos nautit vain muutamasta viimeisestä vuodestasi, etkä koko elämästä, joka on johtanut sinut sinne? Vaikka terveelliseen elämäntapaan keskittyminen ruokavalion ja liikunnan avulla on hyväksi kehollesi, tasapainoinen elämä tarkoittaa myös henkisen ja emotionaalisen terveyden huolenpitoa, ja stressin vähentäminen on oltava tehtävälistasi kärjessä.

    Tasapainoiseen elämään sitoutuminen

    Tasapainoinen elämä tarkoittaa jokaisen elämänosan huomioimista: suhteet, työ, kunto ja terveys sekä tunnepitoinen hyvinvointi. Me kaikki juutumme aika ajoin työ- tai perhevastuisiin, mutta itselleenkin ajan antaminen on tärkeää, jotta jaksat huolehtia kaikista vastuualueistasi. Kaikkien paristot uupuu jossain vaiheessa, jopa sinun, joten lataa kehosi fyysisesti ja henkisesti ja sitoudu nauttimaan hieman omasta ajasta joka päivä.

    Tasapainoinen elämä kasvattaa onnellisuutta ja luovuutta

    Olemalla iloinen näet elämän paremmalla tavalla ja olet paremmin valmistautunut käsittelemään eteesi tulevia tehtäviä. Stressi kuitenkin voi estää sinua nauttimasta elämästä ja sillä on usein kielteinen vaikutus terveyteemme. Tutkimukset ovat myös osoittaneet, että stressi voi tukahduttaa luovuutta. Varmista siis, että sinulla on aikaa huolehtia itsestäsi ja syvenny luoviin kanaviin joista nautit stressin vähentämiseksi. Varaa aikaa joka viikko, jolloin voit tehdä sinulle miellyttäviä asioita, jotka vähentää stressitasojasi ja vietä muutama minuutti joka päivä rentoutuen. Kokeile aamuisin nousta muutamaa minuuttia aikaisemmin nauttimaan kahvista ja muutamista hiljaisista hetkistä ennen muiden heräämistä. Pyri aktiivisesti tekemään jokapäiväisestä toiminnasta hauskempaa, kokeile uutta mielenkiintoista reseptiä illalliselle, ota pitkä, rentouttava kylpy, kuuntele uutta musiikkia tai opiskele uutta kieltä työmatkallasi. Omista viikoittain aikaa harrastukselle, jota rakastat tai kokeile jotain, jota olet aina halunnut kokeilla. Erityisesti taidealat ovat stimuloivia ja palkitsevia. Sen sijaan, että istuisit vain työpöytäsi ääressä lounaalla, käytä lounasaika tehden asioita, joista nautit, kuten kävellen, tehden liikuntaharjoituksia, tai lukien kirjaa. Älä unohda nauraa, sillä se on hyväksi terveydellesi ja voi auttaa lieventää stressiä, taistella infektioita vastaan, lisäämään aivojen terveyttä, alentamaan  verenpainetta ja parantamaan mielialaasi.

    Tasapainoinen elämä kasvattaa onnellisuutta ja luovuutta

    Liikunnasta nauttiminen

    Itseään ei tulisi pakottaa treenaamaan ja liikkumaan. Jos pakotat itsesi käymään lihaskuntotreeneissä joita vihaat, et todennäköisesti tule jatkamaan sitä pitkään. Tee mieluummin jotain sellaista, josta nautit ja jota odotat päästä tekemään sen sijaan, että liikunta on vielä yksi askare lisää, joka on hoidettava. Muista, että liikunnalla on suuri rooli stressin vähentämisessä, mutta jos itse treeneihin lähteminen aiheuttaa enemmän stressiä elämääsi, se ei ehkä ole avuksi. Koita tämän sijaan löytää lajeja joista pidät, tai kenties hyvän ystävän kanssa urheileminen voisi tuntua mukavammalta? Jos sinun on vaikea motivoida itseäsi liikkumaan, pyri tekemään liikunnasta osa viikonloppusuunnitelmiasi ja suunnittele viikonloppuun pitkä kuntoiluhetki. Suuntaa punttisalille tai suunnittele hauska aktiviteetti, mene esimerkiksi vaellukselle, pyöräretkelle, pelaamaan golfia tai vaikka tennistä. Vaihtoehtoisesti voit livauttaa pienen treenin tai lenkin lounastunnillesi tai kenties sinulle olisi helpompi herätä hieman aikaisemmin aamulla ja treenata ennen töiden aloittamista? Varaa aikaa kalenteristasi liikunnalle aivan kuten tekisit tärkeiden tapaamisten suhteen. Jos olet varannut sille oman ajan, on todennäköisempää että motivoidut pysymään päätöksessäsi.

    Liikunnasta nauttiminen

     

    Syö oikein

    Oikea ja terveellinen ruokavalio pitää kehosi terveenä, antaa sinulle energiaa ja pitää mielialasi tasapainossa ja hyvänä. Terveellinen ruoka voi olla herkullista ja on hauskaa oppia uusia reseptejä ja terveellisiä yhdistelmiä. Terveellisten ruokien laitto ei myöskään tarvitse olla aikaa vievää. Surffaa netistä terveellisiä reseptejä tai osta keittokirja, joka keskittyy nopeisiin ja maukkaisiin ruokiin. Osta myös tuoreita, kypsiä hedelmiä ja vihanneksia, jotka voit napata vaikka vauhdissa. Suunnittele terveellinen ruokalista viikoksi eteenpäin ja osta kaikki tarvitsemasi raaka-aineet etukäteen. Toimivan järjestelmän tekeminen auttaa sinua vastustamaan kiusausta tilata pizzaa tai valita muita epäterveellisiä vaihtoehtoja.


    Syö oikein