kesäkuu 3, 2017 Kommentit(0)

    Älä jää huonon itsetunnon vangiksi

    Ajatteletko, että sinulla on huono itsetunto ja se on asia, josta tulet aina kärsimään? Oikeasti ihmisen itsetunto voi olla eri tilanteissa hyvinkin erilainen ja sitä voi myös parantaa läpi elämän.

    Hyvästä itsetunnosta kertoo se, että ihminen tekee asioista jotka ovat hänelle tärkeitä eikä uhraa kaikkea miellyttääkseen muita. Tällainen ihminen osaa pitää puolensa tiukassakin tilanteessa, mutta kykenee toisaalta analysoimaan myös omia heikkouksiaan. Hyvällä itsetunnolla varustettu ihminen ei koe tarvetta hyökätä tai puolustautua. Heikko itsetunto ilmenee juuri päinvastaisilla tavoilla. Heikko itsetunto vaikuttaa myös siihen, että ihmisen on vaikea ottaa vastaan palautetta. Tällöin neutraalikin palaute tuntuu helposti kohdistuvan omaan persoonaan ja vaikuttavan ihmisen arvoon. Huono itsetunto voi purkautua myös ilkeänä käytöksenä muita kohtaan.

    Itsetunto rakentuu suurelta osin lapsuuden kokemuksista

    Hyvä tai huono itsetunto ei toki ole aivan näin mustavalkoinen asia. Ihminen voi kokea esimerkiksi olevansa hyvä työssään, mutta riittämätön vanhempana. Itsetuntoon saattaa vaikuttaa pitkäänkin jonkun toisen epähuomiossa töksäyttämä kommentti, erityisesti silloin kun se on osunut johonkin valmiiksi arkaan paikkaan. Itsetuntoon vaikuttavat toki monet muutkin asiat kuin toisten puheet. Itsetunnon rakentumisessa oma roolinsa on geeniperimällä, sekä kaikilla elämän kokemuksilla ja tapahtumilla.

    Aivomme rakentuvat pitkälti lapsuudessa ja nuoruudessa ja tämän takia itsetuntoon vaikuttavat vahvimmin lapsuuden kokemukset. Jos lapsuudessa on kokenut hylkäämistä tai ylenmääräistä kritiikkiä, voi tämä vaikuttaa hyvinkin negatiivisesti itsetuntoon myös aikuisena. Koko itsetuntoa lapsuus ei kuitenkaan määrittele eikä huonon itsetunnon vangiksi tarvitse jäädä. Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimuksessa todettiin itsetunnon paranevan aina 30-40 ikävuoteen asti. Myöhemminkin kipeitä asioita voi käsitellä esimerkiksi terapian tai mindfulnessin avulla ja monet kipeät solmut on oikeasti mahdollista avata.

    Muista myös hyvät hetket

    Ihminen, joka kärsii huonosta itsetunnosta näkee itsensä usein paljon todellisuutta synkemmässä valossa. Kun päässä pyörii lähinnä kriittisiä ajatuksia itseään kohtaan, alkaa helposti ajatella olevansa oikeasti kamala ihminen. Tähän hakee vielä helposti tukea esimerkiksi riidan keskellä sanotuista asioista, ohittaen monet positiiviset kommentit. Yritä muistaa synkällä hetkellä myös onnistumisen kokemukset. Ehkä aamuinen lenkki sujui hyvin tai sait kehuja työpaikalla. Jokainen meistä tekee myös virheitä, joten älä leimaa itseäsi huonoksi ihmiseksi yksittäisten tekojen perusteella. Käytöstään voi aina muuttaa ja pääasia on, että huomasit virheesi.

    Itsetunnon kohottaminen vaatii sitkeyttä ja harjoituksia, mutta tulokset näkyvät kyllä. Alkuun pääsemiseksi kokeile vaikkapa tehdä lista, johon kirjaat 10-20 omaa vahvuuttasi. Jokaisella meistä on kymmeniä erilaisia vahvuuksia, mutta ne täytyy vain tiedostaa. Kukaan ei ole myöskään täydellinen kaikessa. Se, että olemme ihmisinä niin erilaisia tekee elämästä mielenkiintoista. Älä siis vertaa itseäsi muihin, vaan yritä miettiä, mikä juuri sinusta tekee niin ihanan. Pidä lista lähellä ja palaa siihen usein. Unohdamme aivan liian helposti hyvät puolemme, joten välillä itseään kannattaa muistuttaa niistä.

    Keskity siihen mistä nautit

    Monet ajattelevat, että hyvän itsetunnon kautta tulee onnelliseksi ja menestyy elämässä. Vähitellen on alettu huomaamaan, että hyvä itsetunto ei välttämättä olekaan onnellisuuden perusta vaan sen seurausta. Kun ihminen elää arvojensa mukaisesti, itsetunto kasvaa. Jos siis haluat vahvistaa itsetuntoasi, keskity tekemään sinulle tärkeitä asioita.

    Tässä vielä mentaalivalmentaja Minna Marshin täsmävinkit itsetunnon kohottamiseksi:

    1. Älä vietä aikaasi sellaisten ihmisten kanssa, joiden seura saa sinut tuntemaan itsesi huonoksi
    2. Älä sano kyllä, jos et oikeasti halua
    3. Jos todella inhoat työtäsi, vaihda sitä. Kiität itseäsi myöhemmin.
    4. Älä pue päällesi mitään sellaista, joka ei tunnu hyvältä.
    5. Älä valehtele itsellesi enää yhtään mistään.
    6. Kohtele itseäsi kuin parasta ystävääsi.
    7. Älä anna kenenkään tai minkään sammuttaa sisäistä paloasi.